KÖPVILLKOR

Specialmattor.se drivs av  Specialmattor Sverige AB (Org nr 559145-7956), nedan kallat Specialmattor.


Samtliga priser på Specialmattor är exklusive 25% svensk moms. Vi reserverar oss för eventuella prisfel och prisjusteringar. Om Specialmattor upptäcker otillbörligt bruk av rabatter & kampanjer förbehåller vi oss rätten att justera detta. Observera att rabattkoder endast kan användas på varor med ordinarie pris. 
Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för få att beställa hos oss.
Specialmattor reserverar sig för eventuella "tryckfel" samt färgavvikelser på produkter presenterade på Specialmattor. Vi arbetar för att våra foton skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. 
Alla varor förblir Specialmattor’s egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda.
Försök till bedrägerier polisanmäls. Specialmattor förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.


§2 BESTÄLLNING & BEKRÄFTELSE
    •    Välj vara samt storlek


    •    Placera varan i din varukorg  (här kan du även ta bort och ändra vara)


    •    Gå vidare till kassan och fyll i din rabattkod om du har någon


    •    Välj fraktalternativ


    •    Välj betalsätt och godkänn våra samt Klarnas köpvillkor i kassan




Genom att du godkänner Specialmattor’s köpvillkor samtidigt som du lägger din beställning uppstår ett bindande avtal mellan Specialmattor och dig som kund.
I samband med att du lägger din beställning accepterar du att du blir betalningsskyldig motsvarande orderns totalbelopp.
Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till din registrerade e-postadress. Denna orderbekräftelse fungerar även som garantibevis efter fullt erlagd betalning.
Specialmattor reserverar sig från avvikelse i leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för din order. Kan inte Specialmattor leverera enligt orderbekräftelse kommer du att kontaktas och ges möjlighet att justera eller annullera din order.
Du kan göra din beställning på Specialmattor dygnet runt, varorna plockas normalt sett nästkommande helgfri vardag. Mer info hittar du i köpvillkoren §4 Leveranser.


§3 BETALNING
Specialmattor.nu använder sig av Klarna Checkout för alla betalningar inom Sverige


För frågor som rör betalningar hänvisar vi till Klarnas kundtjänst på 08 - 120 120 10.
Klarnas köpvillkor godkänner du i kassan när betalning erläggs.


§4 LEVERANS 
Specialmattor skickar alla beställningar med DHL. Normal utleverans från oss sker inom 1-3 arbetsdagar. Under reaperioder, onlineevent och dylikt har vi höga orderingångar och då kan utleveransen ta några dagar extra. Specialmattor tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
På Specialmattor har du möjlighet att välja bland följande leveranssätt:
DHL ServicePoint,
DHL Express leverans (Endast för företag),


Hämta varorna på DHL servicepoint 


1-3 arbetsdagar


Leverans direkt till närmaste ombud


Tillgängligt i hela landet


När du väljer DHL servicepoint skickar vi din beställning till det ombud närmast din leveransadress. Kostnaden för leveranssättet styrs av vikten på din beställning. Mer om detta kan du läsa påwww.logistics.dhl


Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av svensk legitimation samt kolli-ID.


DHL Express – Hemleverans (Endast företag)


1-2 arbetsdagar


Hemleverans med bud


Möjlighet att hämta hos ombud


Om du beställer tidigt måndag - fredag (fram till kl. 12) får du din leverans redan inom 1-3 vardagar. Om du gör din beställning efter kl. 12 måndag - fredag eller på en lördag eller söndag får du din leverans 2-4  vardagar efter beställningsdagen. Kostnaden för leveranssättet styrs av vikten på din beställning
Levereras med bud nästföljande vardag till angiven adress i hela Sverige. Observera att mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. Önskar du istället hämta ditt paket hos ett ombud väljs detta genom att svara på ett SMS när leveransen är på väg.


Spåra ditt paket
När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress samt en leveransbekräftelse från logistikföretaget med en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse. 


Hos ombudet
För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen.
Tänk på att du alltid ska kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Det är endast personen vars namn står på paketet som får hämta ut det hos ombudet. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan brukar det löna sig att kontakta oss, hämta ut paketet och göra en vanlig manuell retur.


Outlösta försändelser
Specialmattor debiterar 299 kr för ej uthämtade paket (Utöver vår ordinarie fraktkostnad) för att täcka våra kostnader. Om du beställt en vara och ångrar dig efter att vi har skickat ut ditt paket måste du returnera paketet, om du inte skall bli debiterad 299 kr. Självklart får du tillbaka vad varan kostade dig, dock ej eventuella fraktavgifter. Mer info hittar du i köpvillkoren §5 Ångerrätt / retur.


Leveransförsening
Det kan hända att leveranstiderna förlängs om oförutsedda förseningar uppstår längs vägen.
Till vissa delar av Sverige levererar DHL med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.


§5 ÅNGERRÄTT/RETUR
Specialmattor är inte nöjda förrän du som kund är nöjd. När du handlar på Specialmattor Online Store har du alltid 14 dagars ångerrätt (Endast som konsument/Ej företag). Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot dina varor. Öppet köp gäller endast om produkten returneras i oförändrat skick, alltså att varan är oanvänd. Självklart får förpackningen brytas och produkten varsamt testas.


Vid returer är det du som kund som ansvarar för att varan kommer fram oskadd till oss samt bekostar fraktavgift. Packa varan väl i samma plastpåse/förpackning som den kom i eller använd egen förpackning/låda.
Normalt tar det cirka två veckor från att du har skickat din retur till oss innan du erhåller eventuell återbetalning. I undantagsfall kan det ta upp till 30 dagar vid återbetalning.
Skulle du få en fel levererad eller en defekt vara ska du kontakta oss omgående. Det skall ske inom 14 dagar för en fel levererad vara samt inom 2 månader för en reklamation.


§6 REKLAMATION
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället och det rör sig om ett produktionsfel. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss via mail, dock senast inom 60 dagar. Maila oss ditt ordernummer med en beskrivning av vad som är fel på varan och hur det uppkom till customerservice@Specialmattor.nu. Bifoga ett par bilder på produkten som visar hela produkten samt felet i detalj. När vi mottagit mailet kommer vi ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan och återkomma till dig om reklamationen är godkänd eller ej så snart som möjligt men inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottagit ditt mail. Samtliga reklamationer måste godkännas av Specialmattor innan de skickas tillbaka. 
Vid frågor, kontakta Kundservice via customerservice@Specialmattor.nu.


Återbetalning vid reklamation


Återbetalning görs efter att varan har reklamerats samt mottagits och godkänts som reklamation av Specialmattor. Beloppet för varan samt eventuella fraktavgifter förs normalt sett tillbaka till kundens konto inom ca 5-10 bankdagar.


§8 SÄKERHET


Säkra sidor 


De sidor där känslig information överförs, betalningar och personuppgifter är sk. säkra sidor. Du som kund kan kontrollera att den webbsida du besöker är säker i webbadressen. I vanliga fall börjar adresserna med http:// men om du befinner dig på en säker sida börjar de istället med https:// där "s" står för "secure". 


Kortbetalningar och 3D Secure


3D Secure är en av VISA framtagen teknik för att verifiera att den som handlar med ditt kort på internet verkligen är du. Standarden används även av MasterCard. Tekniken innebär att när du använder ditt kort för att köpa varor eller tjänster på internet är det upp till din kortutgivare eller bank att identifiera dig. Identifikationen görs genom att du anger ett personligt lösenord eller kod vid köptillfället. Via krypterad kommunikation kontrolleras detta av kortföretaget via en speciell säkerhetsserver. Detta lösenord har du själv valt eller fått tilldelat av den bank som givit ut kortet. Fördelen för dig som konsument att använda en betaltjänst på internet som erbjuder 3D Secure innebär att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte. Du känner igen en 3D secure-säkrad betallösning genom "Verified by VISA" och "SecureCode". Observera att 3D Secure endast fungerar för dig som skaffat tjänsten via din bank.


§9 TVISTER
Tvist avseende dessa villkor skall avgöras enligt svensk lag, av svensk domstol.